HISTÒRIA DEL
CREMALLERA DE LA VALL DE NÚRIA
Abans de l’any 1917 la única manera d’accedir a
la Vall de Núria era a peu. Per això es va proposar la construcció d’una
carretera o funicular que pugés fins a Núria. L’empresa encarregada de du a
terme el projecte va ser la Empresa de Ferrocarriles en Grandes
Pendientes (FMGP) i va aconseguir que l’aprovessin al 1917. El 24 de maig de
1928 es van iniciar les obres que van durar dos anys fins que el 30 de desembre
es va provar la línia amb una locomotora de vapor i l’any següent va ser
inaugurada.
Un any abans de que
esclatés la Guerra Civil Espanyola es va aixecar l’edifici de l’estació de
ribes.
Durant la Guerra Civil
(1936-1939) el cremallera va funcionar irregularment i en temps de postguerra
es va fer l’estació de Núria.
Quan per fi el
cremallera funcionava amb normalitat va quedar afectat per unes inundacions. No
va ser fins al 2 de gener del 1984 que el cremallera s’incorporà a la xarxa de
ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i es va aconseguir la renovació de
la línia.
Al 1985 es van
incorporar tres automotors (A-5, A-6, A-7). Deu anys desprès s’incorporà la
primera locomotora diesel elèctrica, una llevaneu i un altre automotor. Del
1998 al 1999 es va fer la renovació de la via del cremallera.
Al 2005 es va iniciar la
construcció del Roc del Dui i així acaben les construccions i aconsegueixen que
la línia sigui més segura.

FUNCIONAMENT
S’anomena tren
cremallera al tipus de tren que fa servir una tercera via o rail de suport
anomenada cremallera. Aquests tipus de vies es fan servir en trens que pugen a
llocs amb molta pendent en els que les vies d’adherència no es podrien usar ja
que hi ha massa pendent i el tren no aguantaria degut a la poca fricció de les
rodes amb les vies del tren. Aquest sistema es fa servir en trens de muntanya i
en muntanyes russes.
CARACTERÍSTIQUES
DEL CREMALLERA DE NÚRIA
Inaugurat al 1931 el
cremallera va ser construït amb una via d’un metre d’ample i té una longitud de
12, 4 km dels quals set estan equipats amb la via de tipus cremallera i té una
pendent de 150 mil·lèsimes (15%). Els altres 5 km són de via d’adherència amb una
pendent de 55 mil·lèsimes (5,5%) això es degut a que la línia salva un
desnivell de 1059 metres que hi ha entre Ribes de Freser i Núria. El cremallera
té un pes de 45000kg, té dos motors de corrent altern i una potència de 1087cv,
té una velocitat de 45km/h en la via d’adherència i una velocitat de 30km/h en
el tram via cremallera. Té una capacitat de 112 persones assegudes i 88 de peu.

IMPACTE
SOCIAL I ECONÒMIC
La construcció del
cremallera va comportar una gran inversió econòmica. Per a la gent que
vivia als voltants va ser una gran noticia ja que no haurien de pujar caminant
mai més. Va ajudar a l’economia de l’ indret ja que incitava a esquiadors i
turistes a pujar sense cap esforç a Núria.
Per una altra
banda el cremallera va suposar un gran impacte mediambiental en el paisatge
verge de l’època.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada