dimarts, 19 de juny del 2012

HISTÒRIA DEL CREMALLERA, FUNCIONAMENT, CARACTERÍSTIQUES, IMPACTE SOCIAL I ECONÒMIC DE LA ZONA




HISTÒRIA DEL CREMALLERA DE LA VALL DE NÚRIA
Abans de l’any 1917 la única manera d’accedir a la Vall de Núria era a peu. Per això es va proposar la construcció d’una carretera o funicular que pugés fins a Núria. L’empresa encarregada de du a terme el projecte va ser la Empresa  de Ferrocarriles en Grandes Pendientes (FMGP) i va aconseguir que l’aprovessin al 1917. El 24 de maig de 1928 es van iniciar les obres que van durar dos anys fins que el 30 de desembre es va provar la línia amb una locomotora de vapor i l’any següent va ser inaugurada.
Un any abans de que esclatés la Guerra Civil Espanyola es va aixecar l’edifici de l’estació de ribes.
Durant la Guerra Civil (1936-1939) el cremallera va funcionar irregularment i en temps de postguerra es va fer l’estació de Núria.
Quan per fi el cremallera funcionava amb normalitat va quedar afectat per unes inundacions. No va ser fins al 2 de gener del 1984 que el cremallera s’incorporà a la xarxa de ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i es va aconseguir la renovació de la línia.
Al 1985 es van incorporar tres automotors (A-5, A-6, A-7). Deu anys desprès s’incorporà la primera locomotora diesel elèctrica, una llevaneu i un altre automotor. Del 1998 al 1999 es va fer la renovació de la via del cremallera.
Al 2005 es va iniciar la construcció del Roc del Dui i així acaben les construccions i aconsegueixen que la línia sigui més segura.
http://www.trenscat.com/nuria/images/mjP090328137.jpg

FUNCIONAMENT
S’anomena tren cremallera al tipus de tren que fa servir una tercera via o rail de suport anomenada cremallera. Aquests tipus de vies es fan servir en trens que pugen a llocs amb molta pendent en els que les vies d’adherència no es podrien usar ja que hi ha massa pendent i el tren no aguantaria degut a la poca fricció de les rodes amb les vies del tren. Aquest sistema es fa servir en trens de muntanya i en muntanyes russes.

CARACTERÍSTIQUES DEL CREMALLERA DE NÚRIA
Inaugurat al 1931 el cremallera va ser construït amb una via d’un metre d’ample i té una longitud de 12, 4 km dels quals set estan equipats amb la via de tipus cremallera i té una pendent de 150 mil·lèsimes (15%). Els altres 5 km són de via d’adherència amb una pendent de 55 mil·lèsimes (5,5%) això es degut a que la línia salva un desnivell de 1059 metres que hi ha entre Ribes de Freser i Núria. El cremallera té un pes de 45000kg, té dos motors de corrent altern i una potència de 1087cv, té una velocitat de 45km/h en la via d’adherència i una velocitat de 30km/h en el tram via cremallera. Té una capacitat de 112 persones assegudes i 88 de peu.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRm948jRQVZFkayYcRvs5IK6UBCAHPM_4JnTAHxcFjyloKTa7vzzt2iEbax

IMPACTE SOCIAL I ECONÒMIC
La construcció del cremallera va comportar una gran inversió econòmica. Per a  la gent que vivia als voltants va ser una gran noticia ja que no haurien de pujar caminant mai més. Va ajudar a l’economia de l’ indret ja que incitava a esquiadors i turistes a pujar sense cap esforç a Núria.
 Per una altra banda el cremallera va suposar un gran impacte mediambiental en el paisatge verge de l’època.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada